Artículo

Hospitality businesses e-commerce: a case study of a tourist destination in Argentina

María Verónica Alderete, Mara Giagante

Abstract


Information and Communication Technologies (ICT) laid the grounds for commercialization tools such as electronic commerce. This study examines the rate of Adoption of E-commerce (RAE) by hospitality companies in Sierra de la Ventana, a tourist destination near Buenos Aires, Argentina. An online survey was conducted to determine RAE; and Jones, Alderete y Motta (2013) and Molla y Licker (2005) methodology was applied to identify the organizational factors that promote to adoption.

Results show a high rate (53%) of adoption by hospitality businesses. E-commerce is not only restricted to buy-sale transactions, but also expands to reception of orders and booking. Results suggest that there is direct correspondence between higher rates of adoption and companies’ previous use of technologies (number of computers, intensive use of booking system), companies’ older age and awareness of ICTs’ benefits.


Keywords


Electronic commerce; ICT; tourist accommodation; tourism

References


Abebe, M. (2014). Electronic commerce adoption, entrepreneurial orientation and small- and medium-sized enterprise (SME) performance. Journal of Small Business and Enterprise Development, 21(1), 100-116.

Alarcón, U. (2018). Sector hotelero y uso de internet en Chile: un estudio exploratorio. RAN - Revista Academia y Negocios, 4(1), 93-108.

Alderete, M.V. y Gutiérrez, L. (2012). TIC y productividad en las industrias de servicios en Colombia. Lecturas de Economía, 77, 163-188.

Alderete, M.V., Jones, C. y Morero, H (2014). Factores explicativos de la adopción de las TIC en las tramas productivas Automotriz y Siderúrgica de Argentina. Pensamiento y Gestión, 1(37), 1-40.

Alderete, M.V., Jones, C. y Motta, J. (2013). Adopción del comercio electrónico en empresas de comercio y de servicios de Córdoba: un modelo explicativo. Asociación Argentina de Economía Política.

Arvanitis, S. (2005). Computerization, Workplace Organization, Skilled Labour and Firm Productivity: Evidence for the Swiss Business Sector. Economics of Innovation and New Technology, 14(4), 225-249.

Barney, J. B. (2001). Resource-based theories of competitive advantage: A ten-year retrospective on the resource-based view. Journal of management, 27(6), 643-650.

Black, S. E. y Lynch, L. M. (2004). What’s driving the new economy: the benefits of workplace innovation. The Economic Journal, 114(493), F97-F116.

Bresnahan, T., Brynjolfsson, E. y Hitt, L. M. (2002). Information Technology, Workplace Organization, and the Demand for Skilled Labour: Firm Level Evidence. Quarterly Journal of Economics, 117(1), 339-376.

Cascales García, G; Fuentes Moraleda, L. y De Esteban Curiel, J. (2017). La interacción de los hoteles con las redes sociales: un análisis de los hoteles de cuatro estrellas de la comunidad de Madrid (España). Cuadernos de Turismo, 39(1), 131-148.

Caro Encalada, M. J., Leyva Morales, C. E. y Vela Manzanilla, R. (2011). Calidad de las tecnologías de la información y competitividad en los hoteles de la península de Yucatán. Contaduría y Administración, 235, 121-146.

CEPAL (2013). Economía digital para el cambio estructural y la igualdad. Santiago de Chile: Naciones Unidas.

Coase, R. (1937). The nature of the firm. Económica, 4(16), 386-405.

Cobo Romaní, J. C. (2009). El concepto de tecnologías de la información. Benchmarking sobre las definiciones de las TIC en la sociedad del conocimiento. Zer: Revista de estudios de comunicación, 14(27), 295-318.

Daries Ramon, N., Cristóbal Fransi, E., Martín Fuentes, E. y Mariné Roig, E. (2016). Desarrollo de las TIC en el turismo de nieve: análisis de la presencia en línea de las estaciones de esquí de España y Andorra. Documents d’Analisi Geográfica, 63(2), 399-426.

Davis, F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technologies. MIS Quarterly, 13(3), 21.

Dean D., Digrande, S., Field, D. y Zwillenberg, P. (2012). The Connected World. The Digital Manifesto: How Companies and Countries Can Win in the Digital Economy. The Boston Consulting Group (BCG) perspectives.

Fabiani, S., Schivardi, F. y Trento, S. (2005). ICT Adoption in Italian Manufacturing: Firm Level Evidence. Industrial and Corporate Change, 14(2), 225-249.

Ferrando, P. J. y Anguiano-Carrasco, C. (2010). El análisis factorial como técnica de investigación en psicología. Papeles del Psicólogo, 31(1), 18-33.

Gómez Nieto B., Tapia Frade A. y Garrido Cid B. (2015). Integración de las TIC en la gestión de la comunicación de las pymes españolas: el sector hotelero vallisoletano. ZER Revista de Estudios de Comunicación, 20(38), 211–231.

Griffin, R. K. (1998). Data Warehousing. Cornell Hospitality Quarterly, 39(4), 28-35.

Gutiérrez, L.H. (2011). ICT and Labor productivity in Colombian manufacturing industry. In Balboni, M., Rovira, S.L. y Vergara, S. (Eds.). ICT in Latin America. A microdata analysis (pp. 119-145). Santiago de Chile: United Nations.

Holjevac (2003). A vision of tourism and the hotel industry in the 21st century. International Journal of Hospitality Management, 22(2), 129-134.

Hollenstein, H. y Woerter, M. (2008). Inter-and Intra-firm diffusion of technology: the example of E-commerce. An analysis based in Swiss firm level data. Research Policy, 37(3), 545-564.

Jin-zhao, W. y Jing, W. (2009). Issues, Challenges, and Trends, that Facing Hospitality Industry. Management Science and Engineering, 3(4), 53-58.

Jones, C., Alderete, M.V. y Motta, J.J. (2013). Adopción del comercio electrónico en Micro, Pequeñas y Medianas empresas comerciales y de servicios de Córdoba, Argentina. Cuadernos de Administración (Universidad del Valle), 29(50), 164 – 175.

Jones, C., Motta, J. y Alderete, M. V. (2016). Gestión estratégica de tecnologías de información y comunicación y adopción del comercio electrónico en Mipymes de Córdoba, Argentina. Estudios Gerenciales, 32(138), 4-13.

Kataishi, R. y Barletta, F. (2011). Difusión de las TIC en el tejido productivo argentino: una revisión de la evidencia disponible. En Novick, M. y Rotondo, S. (Comps.). El desafío de las TIC en Argentina. Crear capacidades para la generación de empleo (pp. 79-101). Santiago de Chile: CEPAL.

Khurana, H., Goel, M., Singh, H., y Bhutani, L. (2011). E-Commerce: role of e-commerce in today’s business. International Journal of Business Management Research, 1(7), 454-461.

Kotelnikov V. (2007). Small and Medium Enterprises and ICT, United Nations Development Programme – Asia-Pacific Development Information Programme (UNDP-APDIP). Asian and Pacific Training Centre for Information and Communication Technology for Development, Bangkok.

Koutroumanis, D. A. (2011). Technology’s Effect on Hotels and Restaurants: Building a Strategic Competitive Advantage. Journal of Applied Business and Economics, 12(1), 72-80.

Liberona, D. y Ruiz, M. (2013). Análisis de la implementación de programas de gestión del conocimiento en las empresas chilenas. Estudios gerenciales, 29, 151-160.

McKinsey (2012). Online and Upcoming: The Internet’s Impact on Aspiring Countries, Recuperado desde: https://www.researchgate.net/profile/Jacques_Bughin/publication/265316239_Online_and_upcoming_The_Internet's_impact_on_aspiring_countries/links/5544e7fd0cf24107d397ad1a/Online-and-upcoming-The-Internets-impact-on-aspiring-countries.pdf

Miranda González, F. J.; Rubio Lacoba, S., Chamorro Mera, A. y Correia Loureiro, S.M. (2015). Determinantes de la intención de uso de Facebook en el proceso de decisión de compra. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 21(1), 26-34.

Molina, M., Rotondo, S., y Yoguel, G. (2011). El impacto de las TIC en la productividad del trabajo: algunos indicios para las PyME del sector manufacturero argentino. En Novick, M. y Rotondo, S. (Comps.). El desafío de las TIC en Argentina. Crear capacidades para la generación de empleo (pp. 107-133). Santiago de Chile: CEPAL.

Molla, A. y Licker, P. S. (2005). eCommerce adoption in developing countries: a model and instrument. Information y Management, 42(6), 877-899.

Novick, M., Rotondo, S. y Yoguel, G. (2011). Cambio estructural, conductas tecnológicas y empleo. El tránsito hacia un estudio más complejo de las TIC en la Argentina. En Novick, M. y Rotondo, S. (Comps.). El desafío de las TIC en Argentina. Crear capacidades para la generación de empleo (pp. 17-41). Santiago de Chile: CEPAL.

Palmer, A. y Mccole, P. (2000). The role of electronic commerce in creating virtual tourism destination marketing organizations. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 12(3), 198–204.

Parente, S. L. y Prescott, E. (1994). Barriers to technological adoption and development. Journal of Political Economy, 102(2), 298–321.

Piccoli, G. (2008). Information technology in hotel management: A framework for evaluating the sustainability of IT-dependent competitive advantage. Cornell Hospitality Quarterly, 49(3), 282-296.

Rivard, S., Raymond, L. y Verreault, D. (2006). Resource-based view and competitive strategy: an integrated model of the contribution of information technology to firm performance. The Journal of Strategic Information Systems, 15(1), 29-50.

Rivas, D. y Stumpo, G. (2011). Las TIC en el tejido productivo de América Latina. En Novick M. y Rotondo S. (Compiladores) El desafío de las TIC en Argentina. Crear capacidades para la generación de empleo. Santiago de Chile: CEPAL.

Rotondo, S., Breard, G. y Yoguel, G. (2011). Uso y difusión de las TIC en el tejido empresarial Argentino: resultados de una encuesta en los sectores de la industria, comercio y los servicios. En Novick, M. y Rotondo, S. (Comps.). El desafío de las TIC en Argentina. Crear capacidades para la generación de empleo (pp. 137-179). Santiago de Chile: CEPAL.

Sigala, M., Lockwood, A., y Jones, P. (2001). Strategic implementation and IT: gaining competitive advantage from the hotel reservations process. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 13(7), 364–371.

Song, S.M., Kim, E., Tang, R., y Bosselman, R. (2015). Exploring the determinants of e-commerce by integrating a technology-organization-environment framework an expectation-confirmation model. Tourism analysis, 20(6), 689-696.

Taher, M. (2012). Resource-Based View theory. En Y-K- Dwivedi y cols. (eds), Information Systems Theory: explaining and predicting our digital society, vol I, Integrated series in Information Systems 28, 151-163.

Torrent-Sellens, Joan, y Ficapal-Cusí, P. (2010). ¿Nuevas fuentes co-innovadoras de la productividad empresarial?. INNOVAR. Revista de Ciencias Administrativas y Sociales, 20(38), 111-124.

Travica, B. (2002). Diffusion of Electronic Commerce in Developing Countries: The Case of Costa Rica. Journal of Global Information Technology Management, 5(1), 4-24.

Turban, E., Bolloju, N. y Liang, T-P.(2011). Enterprise social networking: opportunities, adoption, and risk mitigation. Journal of Organizational Computing and Electronic Commerce, 21(3), 202-220.

Wernerfelt, B. (1984). A resource-based view of the firm. Strategic management journal, 5(2), 171-180.

Williamson, O. E. (1981) The Economics of Organization: The Transaction Cost Approach. American Journal of Sociology, 87(3), 548-577.

Wirtz, B.; Shilke, O., y Ullrich, S. (2010). Strategic Development of Business Models: implications of the Web 2.0 for Creating Value on the Internet. Long Range Planning 43(2-3), 272–290.

World Economic Forum (2017). The Travel y Tourism Competitiveness Report 2017, World Economic Forum, 3-29. Recuperado desde: https://www.weforum.org/reports/the-travel-tourism-competitiveness-report-2017

Yang, T., Xun, J., y He, X. (2015). British SMEs’ e-commerce technological investments and firm performance: an RBV perspective. Technology analysis y Strategic Management, 27(5), 586-603.

Zafiropoulos, C., Vrana, V. y Paschaloudis, D. (2006). The internet practices of hotel companies: an analysis from Greece. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 18(2), 156 – 163.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Catalogs and Indexes:

       IndexCopernicus

Plagiarism analysis by: