Artículo

How to create a business model: Taxiwoman case study

Ruben Macías Acosta, Manuel Días Flores, Gladys García Sandoval

Abstract


Companies and entrepreneurs need to structure projects that are viable, so generating value must be included. Companies or entrepreneurs can create value by designing their business models by using the Canvas methodology. The aim of this article is to explain the development of a business model using the Canvas methodology to design the project, presenting the success story of Taxiwoman project. The Taxiwoman project was part of several competitions of entrepreneurs in Mexico, its presentation at the National Technological Innovation Event 2014 (ENIT 2014) was outstanding; in the first phase of the event different projects from the State of Aguascalientes, in the second phase there were different projects from several States of the region. Due to the success of the competitions, it was possible to corroborate the feasibility of using the Canvas methodology for designing business models because it allows a proper structure of a business project and it considers all key aspects needed in a business.


Keywords


business model; Canvas; value creation

Full Text:

PDF (Español)

References


Banchieri, L.C., Blasco, M.J. y Campa-Planas, F. (2013). Auto evaluación de la gestión por parte de pequeñas empresas y microempresas: Estudio exploratorio. Intangible Capital, 9(2)477-490.

ENITa Regional (2014). Tecnológico Nacional de México: ENIT 2014, Etapa Regional, Instituto Tecnológico de Taljomulco: Equipo Taxiwoman. Recuperado de https://www.facebook.com/ITecTlajomulco/photos/pb.698756563533193.-2207520000.1422907579./717438148331701/?type=3ytheater

ENITb Regional (2014). Tecnológico Nacional de México: ENIT 2014, Etapa Regional, Instituto Tecnológico de Taljomulco: Programa de Actividades. Recuperado de http://www.ittlajomulco.edu.mx/enit/programa.html

ENITc Regional (2014). Tecnológico Nacional de México: ENIT 2014, Etapa Regional, Instituto Tecnológico de Taljomulco: Inauguración. Recuperado de https://www.facebook.com/ITecTlajomulco/photos/pb.698756563533193.-2207520000.1422907617./717437878331728/?type=3ytheater

ENITd Regional (2014). Tecnológico Nacional de México: ENIT 2014, Etapa Regional, Instituto Tecnológico de Taljomulco: del 16 al 19 de Septiembre. Recuperado de https://www.facebook.com/ITecTlajomulco/photos/pb.698756563533193.-2207520000.1422907671./709457549129761/?type=3ytheater

Hernández, S.R., Fernández, C.C. y Baptista, L.M. (2010). Metodología de la investigación. México: MCGrawHill.

Heraldo (2013). Diario de Aguascalientes: Se realizó en ITA la tercera edición de Startup Weekend. Recuperado de http://heraldo.mx/2013/page/32/

Kaplan, R.S. y Norton, D.P. (1996). The Balanced Scorecard: Translating strategy into action. USA: Harvard Business School Press.

Magretta, J. (2002). Why business models matter. Harvard Business Review, 80(5)86–91.

Meertens, L. O., Iacob, M. E., Nieuwenhuis, L. J., Van Sinderen, M. J., Jonkers, H. y Quartel, D. (2012). Mapping the business model Canvas to ArchiMate. In Proceedings of the 27th Annual ACM Symposium on Applied Computing, 1694–1701.

Osterwalder, A. y Pigneur, Y. (2009). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. USA: John Wiley y Sons.

Osterwalder, A. (2004). The Business Model Ontology: a proposition in a design science approach. Dissertation. University of Laussane: Switzerland.

Osterwalder, A., Pigneur, Y. y Tucci, C.L. (2005). Clarifying Business Models: origins, present and future of the concept. Communications of the Association for Information Systems, 16(15)1-25.

Porter, M.E. y Cramer, M.R. (2011). La creación de valor compartido. Harvard Business Review. 89(1)62-77.

Rapallo (2002). La creación de valor: una aproximación. Documentos de trabajo de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, (11)1-28.

Ricart, J.E. (2009). Modelo de negocio: El eslabón perdido en la dirección estratégica. Universia Business Review, (23)12–25.

Salas–Fumás, V. (2009). Modelos de negocio y nueva economía industrial. Universia Business Review, (23)122–143.

Shleifer, A., y Vishny, R.W. (1986). Large shareholders and corporate control. Journal of Political Economy, 94(3)461–488.

Startupweekend (2013). ¿Qué es Startup Weekend?. Recuperado de http://aguascalientes.startupweekend.org/

Teece, D.J. (2010). Business models, business strategy and innovation. Long Range Planning, 43(2)172–194.

TNM (2014). Tecnológico Nacional de México: Evento Nacional de Innovación Tecnológica 2014: Convocatoria. Recuperado de http://www.tecnm.mx/images/areas/c_academica/2014/convocatorias/ENIT_2014.pdf

TNMa (2014). Tecnológico Nacional de México: Evento Nacional de Innovación Tecnológica 2014: Manual de Operación ENIT 2014. Recuperado de http://www.tecnm.mx/images/areas/c_academica/2014/convocatorias/Manual-Operacion-ENIT-2014.pdf

UTAGSa (2013). Universidad Tecnológica de Aguascalientes: Se realizó en ITA la tercera edición de Startup Weekend. Recuperado de http://www.utags.edu.mx/imgs/sintesis/28-noviembre-2013.pdf

UTAGSb (2014). Universidad Tecnológica de Aguascalientes: Premia ITA a ganadores del Evento Nacional de Innovación Tecnológica. Recuperado de http://www.utags.edu.mx/imgs/sintesis/04-junio-2014.pdf

Veritas (2012). La creación de Valor de las Empresas. México: Colegio de Contadores Públicos de México.

Zoot, C., Amit, R. y Massa, L. (2011). The Business Model: Recent Developments and Future Research. Journal of Management, 37(4)1019-1042.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed in:

       IndexCopernicus

Plagiarism analysis by: