Artículo

Strategies and Challenges in the Incorporation of Small and Medium Enterprises to International Trade: a conceptual approach

Manuel Díaz Flores, Rubén Macías Acosta, Roberto González Acolt

Abstract


The incorporation of small and medium enterprises (SMEs) in international trade is an alternative that allows this business sector to increase its competitiveness and expand its markets. The objective of this research is to analyze the strategies and challenges that these companies face to participate in international markets. With this purpose, a review of the literature is organized into four key concepts: government support to SMEs, Global Value Chains, Exporting SMEs and their organization in Clusters. The theoretical and empirical results, related to developing countries, indicate that there is a great ignorance of these companies and their countries’ governments regarding the evolution of the Global Value Chains, in addition to the fact that the level of competitiveness required by global markets is too high for those companies. In conclusion, it is necessary to seek a greater impact of government support to SMEs to increase their competitiveness standards required by international markets, taking into consideration their huge heterogeneity. Likewise, promoting several internalization alternatives in which these companies have access to better technologies and innovation processes until now concentrated in large companies.

Keywords


exports; global value chains; industrial clusters; international markets; SMEs

References


Acemoglu, D., y Zilibotti, F. (1997). Was Prometheus unbound by chance? Risk diversification and growth. Journal of Political Economy, 105(4), 709–751.

Arslan, Y., Contreras J., Patel N., y Shu, Ch. (2018). Globalisation and deglobalisation in emerging market economies: facts and trends. Globalisation and deglobalisation. Bank for International Settlements. 1-26.

Balassa, B. (1965). Trade Liberalization and revealed comparative advantage. The Manchester School, 99-123.

Bello, W. (2009). The Virtues of Deglobalization. Foreign Policy in Focus. Institute for Policy Studies.

Calderón A. y Ferraro, C. (2013). Cómo mejorar la competitividad de las pymes en la Unión Europea y América Latina y el Caribe. CEPAL: Santiago de Chile.

Corrales. (2006). Importancia del cluster en el desarrollo regional actual. Frontera Norte, 14-15.

Correa F., Leiva V., y Stumpo, G. (2018). Mipymes y heterogeneidad structural en America Latina. En Dini M., & Stumpo, G. (Editors). Mipymes en America Latina. Un frágil desempeño y nuevos desafios para las políticas de fomento. CEPAL: Santiago de Chile.

Dávila, A. F. (2008). Los clusters industriales del noroeste de México (1993 - 2003), Perspectivas de desarrollo en el marco de una mayor integración económica con Texas. El Colegio de Sonora.

Davila, C. (2013). The Current State of Business History in Latin America. Australian Economy History Review, 53(2), 109-120.

Doherty S., y Verghese, A. (2018). Global Value Chain Policy Series. WEF, Geneva Switzerland.

Dini M., y Stumpo. G. (2011). Políticas para la innovación en las pequeñas y medianas empresas en América Latina. CEPAL: Santiago de Chile.

Durán Lima, J. E. (2008). Indicadores de comercio exterior y política comercial: mediciones de posición y dinamismo comercial. CEPAL: Santiago de Chile.

Durán Lima, J. E., y Zaclicever, D. (2013). America Latina y el Caribe en las cadenas internacionales de valor. Cepal Serie Comercio Internacional, 1-67.

Ferraro C., y Stumpo, G. (2010). Las pymes en el laberinto de las políticas. En

Ferraro C., & Stumpo, G. (Editors). Políticas de apoyo a las pymes en América Latina. Entre avances innovadores y desafíos institucionales. CEPAL: Santiago de Chile.

Frohmann A., Mulder N., Olmos X., Urmeneta R. (2016). Internacionalización de las Pymes, innovación para exportar. CEPAL: Santiago de Chile.

Fuad, M., y Sinha, A. K. (2017). Entry-timing, business groups and early-mover advantage within industry merger waves in emerging markets: A study of Indian firms. Asia Pacific Journal of Management, 35(4), 919-942.

Garnica V. J. (2006). Los clusters industriales y sus implicancias estratégicas: una visión de América Latina. Revista Venezolana de Gerencia, 11(33), 11-28.

Gao, Ch., Zuzul, T., Jones, G., y Khanna, T. (2017). Overcoming Institutional Voids: A Reputation-Based View of Long Run Survival. Strategic Management Journal, 38(11), 2147-2167.

Gereffi, G., Humphrey, J., y Sturgeon, T. (2005). The governance of global value chains. Review of international political economy, 12(1), 78-104.

Gereffi, G., y Lee, J. (2014). Economic and Social Upgrading in Global Value Chains and Industrial Clusters: Why Governance Matters. Journal of Business Ethics, 133(1), 25-38.

Gordon R., y Suominen, K. (2014). A la Conquista de los mercados mundiales. Cómo promover la internacionalización de la pequeña y mediana empresa en América Latina. Banco Interamericano de Desarrollo. Sector de integración y comercio.

Grubel, H. y P. J. Lloyd (1975). Intra-industry Trade: The Theory and Measurement of International Trade in Differentiated Products. The Economic Journal, 85(339), 646-648.

INEGI. (2014). Censos Económicos. México.

Keen, Christian (2013). The tangible and intangible processes of internationalization: the Argentinean SMEs. Faedpyme International Review, 2 (4), 60-72

Marshall, A. (1920). Principles of Economics. London: Mcmillan.

Mendoza Cota., J. E. (2015). ¿Se ha agotado el comercio exterior manufacturero de México en el marco del TLCAN? Perspectivas después de 20 años. Norteaméricana, 10(2), 69-98.

Mulder N., y Pellandra, A. (2017). La innovación exportadora en las pequeñas y medianas empresas. Programa de apoyo y financiamiento en América Latina. Serie Comercio Internacional138, CEPAL: Santiago, Chile.

OCDE (2009). Innovación regional en 15 estados mexicanos. Paris.

OECD (2007). Staying Competitive in the Global Economy. Moving up the Value Chain. Paris: OECD Publishing.

OECD (2008b). Enhancing the Role of SMEs in Global Value Chains. OECD Publishing.

OMC (2013). El comercio electrónico en los países en desarrollo. Oportunidades y retos para las Pequeñas y Medianas Empresas.

Pietrobelli, C., y Rabellotti, R. (2004). Upgrading in Clusters and Value Chains in Latin America: the role of policies (No. 40778). Washington, DC: Inter-American Development Bank.

Piore M., y Sabel. C. (1984). The Second Industrial Divide, Possibilities for Prosperity. Harper Collins Publishers.

Pinot, Florence (2017). La internacionalización de las Pymes Latinoamericanas y su proyección en Europa. Fundación EU-LAC. Alemania.

Porter, M. (1998). Ventaja competitiva. Cecsa: México.

Romer, P. M. (1990). Endogenous Thecnological Change. Journal of Political Economy, 98 (5/2), 71-102

Romero, I. (2009). Pymes y cadenas de valor globales. Implicaciones para la política industrial en las economías en desarrollo. Análisis Económico, 24 (57), 199-216.

Stezano, F. (2013). Políticas para la inserción de las microempresas y las pequeñas y medianas empresas en cadenas globales de valor en América Latina. Serie Estudios y perspectivas, CEPAL

Tabares Sabrina. A. (2012). Internacionalización de la Pyme Latinoamericana: referente para el éxito empresarial en Colombia. Revista Ciencias Estratégicas, 20(27), 119-132

Vassolo, R., De Castro, J., y Gomez-Mejia, L. (2011). Managing in Latin America. Common Issues and a Research Agenda. Academy of Management Perspectives, 25(4), 22-34.

Vial J. (2018). Globalisation and the Chilean Economy. Globalisation and deglobalisation. Bank for International Settlements. 83-100

Villarreal A. G., y Flores M. A. (2015). Identificación de clusters espaciales y su especialización económica en el sector de innovación. El Colegio de Sonora, 117-147

WTO (2017). Trade Policy Review. Geneva, Suiza.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Catalogs and Indexes:

       IndexCopernicus

Plagiarism analysis by: