Artículo

Service Learning Methodology: Implementation experience from a marketing perspective

Nataly Guiñez, Francisco Ganga-Contreras, Constanza Olguín-Gutiérrez, Paulina Ceballos-Garrido

Abstract


In a dynamic and competitive world, it is essential to have competent professionals with a much more comprehensive training according to the environment in which they operate. Precisely a teaching-learning methodology that fulfils this purpose is that of Service Learning, whose essential purpose is to relate the student to the community directly. The main objective of this study is to the implementation of a Marketing course based on Service-Learning methodology for Business Administration and Public Accountant majors in a Chilean university, during the first half of 2016. In conclusion, the implementation of this methodology has some complexity that should be considered in the procedure. In addition, suggestions are given for future applications in other institutions, and professional careers that wish to incorporate this teaching-learning methodology.


Keywords


Service Learning; Higher Education; Marketing; Methodology; Teaching-Learning

References


Aznar, J. A. y Belmonte, L. J. (2015). Aprendizaje servicio y cooperación al desarrollo en la Universidad de Almería (España). Revista Opción, 31(6), 74-92.

Barrios, S., Rubio, M., Gutiérrez, M., y Sepúlveda, C. (2012). Aprendizaje-servicio como metodología para el desarrollo del pensamiento crítico en Educación Superior. Revista Cubana de Educación Médica Superior, 26(4), 594-603.

Chambers, D. y Lavery, S. (2012). Service-Learning: A valuable component of PreService teacher education. Australian Journal of Teaching Education, 37(4), 128-137.

Corredor, Z. A. (2017). Impacto del servicio comunitario en educación universitaria: Perspectivas. Revista Opción, 33(83), 669-693.

Cuevas, M. (2016). Aprendizaje en servicio: una experiencia aplicada en un curso de investigación doctoral. Revista Opción, 32(9), 466-478.

Delponti, P. (2015). Los estudios de periodismo y su contribución social (una experiencia de APS). Revista Opción, 31(4), 378-394.

Esparza, M., Morín, V., y Rubio, L. (2018). La incorporación del aprendizaje-servicio en la universidad: la experiencia de la Universidad de Barcelona. RIDAS, Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, 6, 103-114.

Ganga-Contreras, F., Guiñez-Cabrera, N., Olguín-Gutiérrez, C., y Ceballos-Garrido, P. (2019) Percepción estudiantil de la metodología “aprendizaje-servicio” en la asignatura de marketing. Opción, 35(90), 475-505.

Ganga-Contreras, F., y Navarrete-Andrade, E. (2012). Universidades privadas y su Responsabilidad Social en Chile: Un estudio exploratorio. Opción, 28 (68), 243-256.

Jouannet, C., Salas, M., y Contreras, M. (2013). Modelos de implementación de aprendizaje servicio (A+S) en la UC. Una experiencia que impacta positivamente en la formación profesional integral. Revista Calidad en la Educación, 39(39), 198-212.

Maroto, S. (2018). La educación se mueve en el territorio. Estrategias locales de aprendizaje-servicio. RIDAS, Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, 6, 19-32.

Martínez-Usarralde, M. J., Zayas, B., y Sahuquillo, P. M. (2016). Aps y ciudadanía comprometida: aproximación descriptiva-exploratoria a un caso. Revista Opción, 32(8), 187-208.

Modelo Educativo de la Universidad del Bío-Bío (10 de abril de 2017). Disponible en: http://www.ubiobio.cl/web/descargas/Modelo_Educativo_(08.07.08).pdf

Programa Aprendizaje Servicio de la Facultad de Ciencias Empresariales (27 de diciembre de 2019), Universidad del Bío-Bío. Disponible en: http://asface.ubiobio.cl/w/

Puig, J. M., y Palos, J. (2006). Rasgos pedagógicos del aprendizaje-servicio. Cuadernos de Pedagogía, 357, 60-63.

Raya, E., y Gómez, M. (2016). Relación universidad-sociedad: dos propuestas con metodología de aprendizaje servicio. Revista Opción, 32(10), 529-547.

Simó, S. (2016). El aprendizaje servicio frente al estigma social que rodea la enfermedad mental. Revista Opción, 32(12), 686-700.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Catalogs and Indexes:

       IndexCopernicus

Plagiarism analysis by: