Artículo

Intention of entrepreneurship of the students of Mexico City

Maria Luisa Saavedra Garcia, Maria Elena Camarena Adame

Abstract


The objective of this research is to determine the intention of entrepreneurship of the students of Mexico City, and to establish whether there is a relationship with the characteristics of the students and their parents. A questionnaire validated by Liñán y Chen (2006) and Liñán, Nabi y Krueguer (2013) was applied to a sample of 420 voluntary students of Elementary, Secondary and Tertiary education in Mexico City, a correlational and descriptive analysis was performed of the data collected, the methods of Chi square and Spearman correlation were used. The main findings show that 97% of students show a desire to start a business, while those who wish to start in less than one year only reach 14%, in two years 17% and in more than two years only 28%. In addition, most would undertake given the opportunity and feel a great satisfaction of being an entrepreneur, putting all their effort into this activity. They consider important the approval of colleagues, family and friends, they also stated that being an entrepreneur implies more advantages than disadvantages, so they can consider this activity as a professional goal.


Keywords


Entrepreneurship; higher education; students; entrepreneurial intention; Mexico

References


Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational behavior and human decision processes, 50, 179-211.

Aragón, A. y Baixauli, S. (2014). La intención emprendedora en los estudiantes de bachillerato y ciclos formativos en la región de Murcia. España, Universidad de Murcia.

Arévalo, D., Padilla, C. y Wong, N. (2016). Intención de emprendimiento en los estudiantes: Un estudio en la Universidad Católica de Santiago de Guayaquil. Alternativas, 17(1), 5-15.

Barba, V. y Atienza, C. (2018). Entrepreneurial intention among engineering students: The role of entrepreneurship education. European Research on Management and Business Economics, 24, 53-61.

Bhandari, N. C. (2016). Relationship between students' family reasons and their intention for entrepreneurship. Journal of Entrepreneurship Education, 19(1), 68-90.

Bucardo C. A., Saavedra G. M. y Camarena A. M. (2015). Hacia una definición de los conceptos de emprendedores y empresarios. Suma de Negocios, 6(13) 98-107.

Castelao, M., González, J., Jordán, A. y Ruiz, A. (2015). Universidad y emprendimiento. Intención emprendedora en estudiantes de universidades privadas madrileñas. Revista de Investigación en Educación, 13(2), 187-205.

Contreras, F., Espinosa, J., Soria, K., Portalanza, A., Jáuregui, K. y Omaña, J. (2017). Exploring entrepreneurial intentions in Latin American university students. International Journal of Psychological Research, 10(2), 46-59.

Durán, E. y Arias, D. (2015). Intención emprendedora en estudiantes universitarios: Integración de factores cognitivos y socio personales. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 6(2), 320-340.

Espino, A. y Vásquez, G. (2015). Intención emprendedora en estudiantes universitarios de Ingeniería Industrial Administrativa de la Universidad Católica de Santa María la Antigua. Investigación y Pensamiento Crítico, 3(3), 13-26.

Fernández, A., Rueda, M., y Herrero, A. (2011). Estudio de la actitud emprendedora de los estudiantes universitarios de la Facultad de CC.EE. y empresariales de Cantabria. XVI Congreso AECA: Nuevo modelo económico: Empresa, Mercados y Culturas, Granada, España, 21-23 septiembre. http://www.aeca1.org/pub/on_line/comunicaciones_xvicongresoaeca/cd/36f.pdf

Fernández, C., Yañes, D., Cea, J., Gallardo, J. y Santander, P. (2014). Intención emprendedora en jóvenes universitarios. XLIX Asamblea Anual de CLADEA, 3,4 y 5 de septiembre, Barcelona, España. https://cladea2014.files.wordpress.com/2014/10/paper_105.pdf

Galindo, M., Méndez, M. y Castaño, M. (2016). Crecimiento, progreso económico y emprendimiento. Journal of Innovation & knowledge, 1(1), 62-68.

Guerrero, M., Urbano, D., Ramos, A., Ruiz, J., Neira, I. y Fernández, A. (2016). Perfil emprendedor del estudiante universitario. España: Observatorio de emprendimiento Universitario, Informe 2015-2016. https://www.crue.org/Documentos%20compartidos/Publicaciones/Observatorio%20de%20Emprendimiento%20Universitario/20161201_Observatorio%20de%20Emprendimiento%20Universitario_informe_web.pdf

González, M., Pérez, C. y Rodríguez, L. (2017). Efecto de los programas de educación en emprendimiento sobre la intención Emprendedora de los estudiantes universitarios. Economía Industrial, 404, 93-103.

Hernández, D., Moncada, J. y Henao, L. (2018). Intención emprendedora de los empleados del sector privado de la ciudad de Medellín y su área metropolitana. Revista CEA, 4(7), 13-33.

Iracheta, J., Hernández, R., Cruz, M. y Fernández, A. (2015). Estudio de la Intención Emprendedora en Los Estudiantes Universitarios. XVII Seminario Luso Espanhol de Economia Empresarial, 5-6 de noviembre, Covilhã, Portugal. Recuperado de: http://wordpress.ubi.pt/sl3e15/wp-content/uploads/sites/10/2015/11/estudio-de-la-intenci%c3%93n-emprendedora-en-los-estudiantes-universitarios1.pdf

Labarca, I. y Pérez, L. (2009), Como fomentar la intención emprendedora en los estudiantes de ingeniería y arquitectura de la Unet. Seventh LACCEI Latin American and Caribbean Conference for Engineering and Technology, June 2-5, San Cristobal, Venezuela. http://www.laccei.org/LACCEI2009-Venezuela/Papers/EE094_LabarcaLeon.pdf

Liñán, F. y Chen, Y. (2006). Testing the entrepreneurial intention model on a two-country simple. Universidad de Barcelona, documento de trabajo 06/07, serie Documentos de Trabajo de Economía de la Empresa. Recuperado de: https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/60716

Liñán, F., Nabi, G. y Krueger, R. (2013). British and Spanish Entrepreneurial Intentions: A Comparative Study. Revista de Economía Mundial, (33) 73-103.

Loli, A., Carpio, J. y Vergara, A. (2012). Actitudes de emprendimiento, necesidad de logro y la intención de desarrollar un negocio en estudiantes de Universidades Públicas de Lima Metropolitana. Revista IIPSI, 15(1), 61-81.

Maluk, S. O. (2014). Variables explicativas de la intención emprendedora de los estudiantes universitarios y la importancia de la materia emprendimiento como un factor. Compendium: Cuadernos de Economía y Administración, 1(1), 62-85.

Maresch, D., Harms, R., Kailer, N., y Wimmer-Wurm, B. (2016). The impact of entrepreneurship education on the entrepreneurial intention of students in science and engineering versus business studies university programs. Technological Forecasting y Social Change, 104, 172-179.

Mejía, J., Arias, C. y Echeverri, L. (2017). El papel de la educación en creación de empresas en el contexto universitario a partir de los estudios registrados en Scopus. Revista CEA, 3(5), 69-87.

Osorio, F. y Londoño, J. (2015). Intención emprendedora de estudiantes de educación media: extendiendo la teoría del comportamiento planificado mediante el efecto exposición. Cuadernos de Administración, 28(51), 103-131.

Osorio, F. y Pereira, F. (2011). Hacia un modelo de educación para el emprendimiento una mirada desde la teoría social cognitiva. Cuadernos de Administración, 24(43), 13-33.

Rueda, I., Fernández, A. y Herrero, A. (2012). Estudiantes universitarios y emprendimiento: determinantes psicológicos de la intención de creación de un negocio propio. Faedpyme International Review, 1(2), 1-4.

Ruiz, J., Rojas, A. y Suárez, A. (2008). Actitudes de los estudiantes universitarios de Andalucía ante la creación de empresas. España: Universidad de Cádiz.

Soria, K., Zuñiga, S. y Ruiz, S. (2016). Educación e intención emprendedora en estudiantes universitarios: Un caso de estudio. Formación Universitaria, 9(1), 25-34.

Tarapuez, E., Zapata, J. y Agreda, E. (2007). Knigth y sus aportes a la teoría del emprendedor. Estudios Gerenciales, 24(106), 83-98.

Torres, J., Valencia, A., Bermúdez, J., Díez-Echavarría, L., Urrego, M. y Maussa, F. (2018). Characterization of entrepreneurial intention in university students as from Systemic Entrepreneurship Intention Model: a case study. Cuadernos de Gestión, 18 (2) 95-114.

Valencia, J., Valencia, A., y Montaño, W. (2013). Percepciones de la formación para el emprendimiento en los estudiantes universitarios. Actualidad Pedagógica, (62), 143-164.

Wiklund, J., Nikolaev, B., Shir, N., Foo, M. y Bradley, S. (2019). Entrepreneurship and well-being: Past, present, and future. Journal of Business Venturing, 34 (2019) 579–588.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Catalogs and Indexes:

       IndexCopernicus

Plagiarism analysis by: