MIC MAC method applied to the identification of key variables for reducing student dropout, case of the Business Administration program – UNAD, Colombia
Abstract
This article unveils key variables identified by MIC MAC method (Matrix of Crossed Impacts Multiplication Applied to Classification) related to student dropout from the business administration program of the National Open and Distance University-UNAD University (Colombia) in the academic years 2017 and 2018. An instrument was designed, which was applied to a sample of 82 students. The form has 19 questions of four, two, five and six items for the individual, academic, socioeconomic and institutional categories respectively. To mitigate student desertion a bet scenario action plan should be formulated taking into account the key variables, where financial, psychological and strengthening actions are involved in the academic component, aligned with the public policy of the National Plan of Development 2018-2022, the Ministry of National Education (MEN) and the Solidarity Academic Pedagogical Project (PAPS) of the institution. An instrument was designed, which is applied to a sample of 82 students. The form has 19 questions of four, two, five and six items for the individual, academic, socioeconomic and institutional categories respectively. To mitigate student desertion it is necessary to formulate an action plan for the bet scenario taking into account the key variables, where financial, psychological and strengthening actions are involved in the academic component, aligned with the public policy of the National Plan of Development 2018-2022, the Ministry of National Education (MEN) and the Solidarity Academic Pedagogical Project (PAPS) of the institution.
Keywords
Full Text:
PDF (Español)References
Amaya, S., Salcedo, N. y Valencia, G. (2009). Factores de deserción estudiantil en la Universidad Surcolombiana. Paideia Surcolombiana, (14), 97-103.
Arce, E., Crespo, B. y Álvarez-Míguez, C. (2015). Higher Education Drop-Out in Spain—Particular Case of Universities in Galicia. International Education Studies, 8 (5), 247- 264.
Atal, D. y Hernández, L. (2016). Factores de permanencia o abandono de los estudiantes de primer año de la universidad central de Chile cohorte 2016. En Congresos CLABES 2017.
Bernal, C. (2010). Metodología de la Investigación. Bogotá: Pearson.
Contreras, S., Arévalo, L. y Hormaza, O. (2019). Causas de deserción del Programa de Administración de Empresas de la Universidad Francisco de Paula Santander Ocaña, Universidad Pública de la Zona del Catatumbo (Colombia). Revista Espacios, 40(33), 18.
Chen, R. (2008). Financial aid and student dropout in higher education: A heterogeneous research approach Higher Education. Handbook of Theory and Research Series, 23, 209-239.
Decreto 1279 de junio 19 de 2002. (2002). Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-86434.html?_noredirect=1
Godet, M. y Durance, P. (2011). La Prospectiva Estratégica para las Empresas y los Territorios. DUNOD - UNESCO - Fondation Prospective et Innovation. Disponible en: http://es.laprospective.fr/Libros.html
Hernández, R., Fernández, C. y Batista, P. (2006). Metodología de la investigación. México D.F., México: Mc Graw Hill.
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación . México: Mc GrawHill.
Himmel, E. (2002). Modelos de análisis de la deserción estudiantil en la Educación Superior. Revista Calidad de la Educación. Consejo Superior de Educación. Ministerio de Educación, Chile, 17, 94-95.
Ministerio de Educación Nacional. (2002). Decreto 1279/2002. Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-86434_Archivo_pdf.pdf
Ministerio de Educación Nacional (2004). Manual de consulta SPADIES. Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/sistemasdeinformacion/1735/articles-268156_archivo_pdf_manual_usuario_funcional.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2009). Deserción estudiantil en Instituciones de Educación Superior Colombia. Metodología de seguimiento, diagnóstico y elementos para su prevención. Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/sistemasdeinformacion/1735/articles-254702_libro_desercion.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2017). Compendio Estadístico Educación Superior Colombiana. Disponible en: http://cms.mineducacion.gov.co/static/cache/binaries/articles-360739_recurso.pdf?binary_rand=1013
Ministerio de Educación Nacional. (2018). Ley 30 de 1992. Art. 87. Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-374302_pdf.pdf
Perassi, Z. (2009). ¿Es la evaluación causa del fracaso escolar?. Revista iberoamericana de educación, 50, 65-80.
Departamento Nacional de Planeación-DNP. (2018). Plan Nacional de Desarrollo 2018-2022. Pacto por Colombia, pacto por la equidad. Disponible en: https://www.dnp.gov.co/DNPN/Paginas/Bases-del-Plan-Nacional-de-Desarrollo.aspx
Sánchez, F. y Márquez, J. (2012). La Deserción en la Educación Superior en Colombia durante la primera década del siglo xxi: ¿Por qué ha aumentado tanto? Cuadernos Cede, 31. Disponible en: https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstream/handle/1992/8352/dcede2012-31.pdf?sequence=1
Tinto, V. (1982). Limits of theory and practice in student attrition. Journal of Higher Education, 53, 687-700.
Tinto, V. (1989). Leaving Colleges: Rethinking the Causes and Cures of Students and Attrition. Chicago: The University of Chicago Press.
UNESCO. (2005). Observatorio Digital para una Educación Superior en América Latina y el Caribe: Estudio sobre la repitencia y deserción en Educación Superior chilena. (p. 172). Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000140087?posInSet=18yqueryId=7c4ab8d1-fefb-4f56-a9f6-b8a0a891c029
UNESCO. (2006). Observatorio Digital para una Educación Superior en América Latina y el Caribe: Estudio sobre Repitencia y Deserción en la Educación Superior en Bolivia. (p. 183). Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000139799?posInSet=22yqueryId=7c4ab8d1-fefb-4f56-a9f6-b8a0a891c029
Universidad Nacional Abierta y a Distancia (2018). Acuerdo 002 del 30 de enero de 2018. Disponible en: https://sgeneral.unad.edu.co/images/documentos/consejoSuperior/acuerdos/201 8/COSU_ACUE_002_20180130.pdf
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Catalogs and Indexes:
Plagiarism analysis by: