Artículo

Hotel sector and internet use in Chile: an exploratory study

Ulises Antonio Alarcón González

Abstract


Undoubtedly the use of the Internet offers important benefits for the hotel industry as well as a decision-making tool for tourists in their trips. Consequently, the aim of this study is to explore the virtual commercial communication of the hotel industry in Chile, analyzing its main digital activities. Based on an exploratory study with a documentary approach, an applied and field research was developed. The study considered working with Chilean accommodation businesses samples. The results showed important weaknesses in using Web sites by hoteliers, generating an opportunity to qualitatively correct the digital management, increase the coverage and improve the profits of their businesses.


Keywords


email; digital management; hotel industry; internet; tourism

Full Text:

PDF (Español)

References


Amarante L. (2008). TURISMO 2.0: Blogs, redes sociales, sitios de opiniones y otras tendencias en Internet que han transformado el negocio del Turismo y la Hospitalidad. de Recuperado el 23-10-2015, de: http://www.turismoymercado.com/ver_items_descrip.asp?wVarItem=999

Barroso M.& Flores D., (2006) La competitividad internacional de los destinos turísticos; Del enfoque macroeconómico al enfoque estratégico. Universidad de Huelva.

Bressler H., (2001, diciembre 6). “10 Tips to Make Your Web Marketing Click”. Hospitality Sales & Marketing Association International (HSMAI). Recuperado el 30-06-2015, de: http://www.hospitalitynet.org/news/4010342.search?query=hilary+bressler+2001.

Campión R., y Navaridas F. (2012). "La Web 2.0 en Escena", Bit, 41, pp. 19-30. Recuperado el 06-05-2016, de: http://acdc.sav.us.es/pixelbit/images/stories/p41/02.pdf

Chacón, M. (2002). Turismo en Chile. E. y P. Departamento de Estudios, ed. Biblioteca del Congreso Nacional de Chile.

Del Águila, A. R. (2000). Comercio Electrónico y Estrategia Empresarial Hacia la economía digital. Madrid: Ra-Ma.

Di Pietro, R. B., Wang, Y.; Rompf, P. y Severt, D. (2007). “At-destination Visitor Information Search and Venue Decision Strategies.” International Journal of Tourism Research, 9, 175-188.

Herrera, R. (2009). Estudio sobre Turismo Rural en Chile. Instituto Interamericano de Cooperación, para la Agricultura. Chile.

J. Majó, N. Galí (2002). Internet en la Información Turística. IV Congreso “Turismo y Tecnologías de la Información y las Comunicaciones” TuriTec. Málaga, España.

Kotler, P., Amstrong, G. (2014). Fundamentos de Marketing. Pearson Prentice Hall: México.

Kotler, P., Bowen, J., y Makens, J. (2004). Marketing para Turismo (3ª Ed.) Pearson Prentice Hall. Madrid, España.

Lara, P., Martínez, J. (2002). Del comercio electrónico a la administración electrónica: tecnologías y metodologías para la gestión de información. [Versión electrónica]. El profesional de la información, (6), 421-435.

Libro blanco del comercio electrónico-2012. Asociación Española de la Economía Digital (adigital).

Recuperado el 10-08-2016, de: https://www.adigital.org/informes-estudios/libro-blanco-del-comercio-electronico/

Lovelock Ch., Wirtz J (2015). Marketing de servicios, personal, tecnología y estrategia. Pearson Educación. México.

Llegada de turistas extranjeros que visitaron Chile. Recuperado el 3 junio 2017, de: https://www.sernatur.cl/llegada-de-turistas-extranjeros-alcanza-record-en-2016-5-millones-640-mil-personas-visitaron-chile/

Martín-Moreno, M., Sáez, F. (2000). Grupo de Sistemas Inteligentes. Universidad de Madrid. Bloque I: Análisis Preliminar del Comercio Electrónico. Recuperado el 5 de Julio 2010, de: http://www.gsi.dit.upm.es/~fsaez/intl/proyectos/contenidos/Bloque%20I.pdf

Martínez María-Dolores S. M., Bernal García J. J., Mellinas J. P. (2013) “Análisis del nivel de presencia de los establecimientos hoteleros de la región de Murcia en la web 2.0. Cuadernos de Turismo, nº 31, (2013); Universidad de Murcia. pp. 245-261.

McHeown, M. (2001). Los Nuevos e-clientes. Prentice Hall: Madrid.

Miralbell O., Sivera S. Las nuevas redes de innovación en los destinos 2.0. 2008. Recuperado el 01-12-2015, de: http://www.esade.edu/cedit/pdfs/papers/pdf14.pdf

Moral S. Oraz F. (2013) Las nuevas tipologías de turismo en España: El caso de Andalucía. Editorial Eumed.

Muñoz F. (2011). Teoría General del Turismo. Economía Autónoma. Vol. IV. No. 7.

POLLOCK, ANNA (1998) "Creating intelligent destinations for wired consumers". Information and Comunication Tecnologies in Tourism 1998: proceedings of the international conference in Istanbul. Wien: Springer-Verlag, pág. 234-247.

Rouhiainen L. (2012) Smart Social Media. Guía para convertirse en un consultor de Social Media exitoso.

Schmidt, S. (2006). Evaluación de los Sitios Webs de los Hoteles e Implicaciones para la Gestión de Marketing Hotelero. Tesis de Doctorado para obtención título de Doctor en Economía de Empresas, Universidad de les Illes Balears, Departament d’Economia de l’Empresa. Palma de Mallorca, España.

Tripadvisor, Booking... La batalla de hoteles y restaurantes por lograr una opinión positiva. Recuperado el 10-08-2016, de: http://www.huffingtonpost.es/2015/03/12/trucos-tripadvisor-bookin_n_6838674.html

Turismo-en-cifras-2016. Recuperado el 4 junio 2017, de: http://www.subturismo.gob.cl/wp-content/uploads/sites/18/2016/11/Turismo-en-cifras-2016.pdf

We are Social, 2016 Digital Year Book. Recuperado el 5-06-2017, de: http://wearesocial.com/uk/special-reports/digital-in-2016.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed in:

       IndexCopernicus

Plagiarism analysis by: